Kost

Kostpolitik Vonsild Børnehus

I Kolding kommunes overordnede sundhedspolitik, er der et ønske om at fremme sundheden for børn.

I Vonsild Børnehus har vi udarbejdet fælles retningslinjer for, hvordan den mad, der indtages i børnehaven kan støtte udviklingen af barnets sunde kostvaner. Vi ønsker desuden at skabe nogle rammer, der opfordrer børnene til at bevæge sig så meget som muligt og til at være aktive i hverdagen.

Hvorfor er det vigtigt at snakke om sund kost, krop og bevægelse i børnehaven?

Sund mad giver energi og næring til en aktiv hverdag og forbedrer børnenes koncentrationsevne. Børn med ringe koncentrationsevne magter i mindre grad at fordybe sig i leg. Det kræver energi at kunne øve det utal af spilleregler, der gælder i det sociale samspil, som er en vigtig del af børnehavelivet.

At bevæge sig og være aktive dagen igennem styrker hele kroppen. Desuden forbedres indlæringsevnen, kropsbevidstheden øges og livsstilssygdomme forebygges.

Alle børn, der skal udvikle sig og lære nyt hver dag, har brug for en sund og varieret kost. Børn har brug for masser af brændstof til kroppen og bør derfor spise 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider om dagen, så der er kræfter til leg og læring.

Sund og varieret mad skal indeholde meget frugt, grønt, fisk, grove kulhydrater og vand samt sparsomt med sukker og fedt.

Det giver de bedste indlærings- og adfærdsbetingelser, når børn har mulighed for at vælge en sund kost hele dagen igennem – både i hjemmet og i institutionen, hvor de ofte spiser en stor del af deres daglige måltider.

Vores kostpolitik tager udgangspunkt i de måltider der indtages i børnehaven. Desuden vil vi gerne vejlede jer i forhold til, hvordan jeres barns fødselsdag kan fejres i børnehaven.

Morgenmad:

Der er mulighed for at jeres barn kan spise morgenmad herhenne i børnehaven, hvis tiden kniber hjemme. Mellem kl. 6.15 og 7.30 serverer vi havregryn og cornflakes med spelt,rosiner og mælk. Det er derfor ikke nødvendigt selv at medbringe morgenmaden hjemmefra. Ønsker jeres barn anden morgenmad kan I f.eks. selv medbringe frisk frugt og/eller groft brød.

Mellemmåltider om for- og eftermiddagen:

Vores forældrebestyrelse har indført en forældrebetalt ordning for formiddags/eftermiddagsmad i børnehaven. Den koster pt. 350 kr. pr. halvår. Der gives besked via mail, når det er tid for betaling. Der serveres 2 mellemmåltider om dagen. Måltiderne er alsidig og sund. Måltiderne består bl.a. af frugt og grønt, groft brød mv.

Madpakken:

Vi opfordrer til at I giver jeres barn en sund og ernæringsrigtig madpakke med i børnehaven. Nogle børn har brug for en ekstra mad om eftermiddag for at have energi nok til en lang dag i børnehaven.

Madpakken kan bestå af rugbrød eller andet groft brød samt f.eks. frugt og grønt, rosiner, nødder, ostestænger, tørret frugt el.lign.

Der findes masser at gode sider på nettet med forslag til madpakken. Vi nævner her blot nogle enkelte:

http://www.altomkost.dk forskellig inspiration og mulighed for bestilling af div. materiale

Eller søg på ordet "madpakke" på Internettet – her findes der en masse materiale

Tur-madpakken:

Når vi er af sted på ture, vil det hjælpe jeres barn hvis I tænker over at madderne gerne må være lidt nemme at spise. Lav evt. klap-sammen-madder, og pak evt. madderne ind hver for sig. Gem makrelsalaten, ægget der skal pilles, remouladen og pålægget der nemt falder af, til en anden dag.

Drikke/drikkedunk:

Der serveres vand til alle måltider i børnehaven. Alle børn skal medbringe en drikkedunk til vand. Vandet kan ud over at slukke tørsten bruges til en gang ”nød-håndvask” på en tur. Det skal stå navn på drikkedunken og på madpakken.

Drikkedunken skal medbringes hver dag og sættes i drikkedunkholdere på stuerne. Så har børnene en nem mulighed for at slukke tørsten i løbet af dagen. Kasserne er nemme for os at tage med ud på legepladsen.

Husk at sund mad giver energi til gode lege!